آشنایی با مزایای لسیتین و منابع غذایی آن

آشنایی با مزایای لسیتین و منابع غذایی آن


اگر بخواهیم تعریفی از لسیتین ها بدهیم می توانیم بگوییم که آنها ترکیبی از فسفولیپیدها هستند که در برخی از منابع حیوانی و گیاهی قابل دریافت هستند که شامل فواید زیادی می شوند که از این رو ما تصمیم گرفتیم در مجله پزشکی نازدونه یک مقاله راجب فواید و مزایا و تاثیرات مثبت لسیتین بر بدن و همچنین منابع غذایی دریافت آن برای شما ارائه دهیم که توصیه می شود تا پایان مقاله ما را همراهی بفرمائید که امید است مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد. باید بگوییم بیشتر مردم از این ترکیب آگاهی ندارند و نمی دانند چیست.

آشنایی با مزایای لسیتین و منابع غذایی آن

مزایا:

سطوح پایین کلسترول
ایمنی بهتر
هضم بهبود یافته
کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی
جلوگیری از بیماری های اعصاب

تاثیر در بیماری های عصبی

این ترکیب بخش مهمی از سلامت شناختی و فرایندهای بازسازی در مغز است این میتواند به جلوگیری از بیماری های عصبی مانند بیماری پارکینسون یا آلزایمر کمک کند.

بهبود سیستم ایمنی بدن

با افزایش سلامت عروق و متابولیسم، این ترکیب باعث محافظت از بدن در برابر التهاب و همچنین پیشگیری از عفونت می شود.

بهبود کارایی قلب

لسیتین سطح کلسترول را بهبود می بخشد و در نتیجه میزان پلاک در شریان ها و عروق خونی را کاهش می دهد، بنابراین خطر ابتلا به آترواسکلروز، حمله قلبی و سکته مغزی کاهش می یابد.

بهبود وضعیت پوست

این فسفولیپید ها به طور طبیعی آنتی اکسیدان هستند، به این معنی که آنها می توانند به جلوگیری از اثرات منفی رادیکال های آزاد در سراسر بدن، از جمله پوست کمک کنند. مکمل لسیتین می تواند به جلوگیری از چروک و لکه های پیری کمک کند.

افزایش میل جنسی در مردان

این گروه فسفولیپید می تواند گردش خون را افزایش دهد و سلامت قلبی و عروقی را افزایش دهد که می تواند باعث افزایش میل جنسی و در مردان شود.

بهبود روند هضم

لسیتین اغلب به عنوان یک افزودنی یا امولسیفایر در غذاها استفاده می شود و به بهبود سیستم گوارشی، از جمله جذب مواد مغذی توسط روده کوچک کمک می کند.

منابع دریافت:

اگر می خواهید سطوح لسیتین را افزایش دهید، به راحتی در مواد غذایی زیر یافت می شود :

غذای دریایی
سبزیجات سبز
حبوبات
گوشت قرمز
تخم مرغ
محصولات لبنی

در اکثر افراد مصرف این مواد غذایی کافی است و هیچ مکمل غذایی لازم نیست.ولی اگر به توصیه شده است که حتما باید از این مکمل استفاده کنید، محدوده دوز بین ۱ تا ۳۵ گرم است. حتما با پزشک در این باره مشورت کنید

آشنایی با عوارض

هنگامی که در شکل مواد غذایی مصرف می شود، احتمال ابتلا به عوارض جانبی بسیار کم است، اما اگر در شکل مکمل استفاده شود، خطر ابتلا به عوارض گوارشی و عوارض احتمالی حاملگی وجود دارد.

دستگاه گوارش

این مکمل می تواند باعث اسهال، ، التهاب و سایر عوارض جانبی دستگاه گوارش شود.

تاثیر در بارداری

معلوم نیست که آیا دوز لسیتین می تواند از طریق شیر مادر یا جفت منتقل شود، بنابراین توصیه نمی شود که در هنگام بارداری از این مکمل استفاده کنید.

ایجاد تداخل دارویی

قبل از اضافه کردن این مکمل به رژیم غذایی ، بخصوص اگر داروهای دیگر مصرف میکنید با پرشک در میان بگذارید.

آلرژی

برخی از افراد نسبت به این مکمل آلرژی دارند، به شکل بثورات و حتی تنگس نفس است. در صورت عوارض جانبی جدی، بلافاصله استفاده از آن را قطع کنید.

 

منبع: هلودکتر

دیدگاهتان را بنویسید