آشنایی با مزایای لوتئین و منابع غذایی آن

آشنایی با مزایای لوتئین و منابع غذایی آن


مزایای لوتئین: آیا تاکنون نام لوتئین  را شنیده اید؟ آیا میدانید مزایای لوتئین  چیست و چه کاربردی دارد و یا اینکه آیا از تاثیرات مثبت لوتئین  بر بدن آگاهید؟ که در این مقاله از مجله پزشکی نازدونه باز هم با یک پست دانستنی پزشکی دیگر در خدمت شما هستیم و قصد داریم مزایای لوتئین  را برای شما شرح دهیم و همچنین بگوییم که منابع غذایی لوتئین  کدامند.  لوتئین  بیشتر در سبزیجاتی که سبز رنگ هستند وجود دارد که از مزایای مهم آن می توان به بهبود کارایی چشم ها اشاره کرد . همچنین لوتئین  یک آنتی اکسیدان قوی نیز می باشد.

آشنایی با مزایای لوتئین و منابع غذایی آن

لوتئین با ویتامین A و بتا کاروتن ارتباط نزدیکی دارد و اغلب در غذاهائی است که دارای این ترکیبات هستند توصیه می شود از نظر مقدار، اکثر کارشناسان مکمل بیش از ۱۰ میلی گرم در روز را توصیه نمی کنند. همانطور که قبلا ذکر شد، لوتئین در بسیاری از غذاهای سالم یافت می شود باید در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.

مزایای لوتئین

کاهش خطر ابتلا به اختلالات بینایی
بهبود سلامت قلب و عروق
بهبود سلامت شناختی
مراقبت از پوست
درمان دیابت

اکنون به اختصار در این باره توضیح می دهیم :

مفید برای چشم ها

اکثر مردم لوتئین را به سلامت بینایی و زاکسانتین مرتبط می دانند. بالاترین غلظت آنتی اکسیدان را دارد که می تواند به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا کمک کند که یکی از علل اصلی نابینایی است. برای سلامت چشم بسیار توصیه می شود.

مفید برای دیابتی ها

برای بیماران دیابتی بسیار اهمیت دارد بنابراین، هر مکمل یا مواد مغذی که به بهبود سلامت بینایی کمک کند، به شدت از سوی بیماران دیابتی مورد پیگیری قرار می گیرد، زیرا دیابت بر چشم بسیار تاثیر میگذارد.

بهبود وضعیت پوست

کاروتنوئید یک آنتی اکسیدان است، به این معنی که این می تواند به بدن برای از بین بردن رادیکال های آزاد کمک کند، مصرف منظم غذاهای لوتئین دار باعث می شود که چروکهای پوستی و لکه های پیری کمتر شود.

پیشگیری از سرطان

پژوهش های متعددی وجود دارد که این مکمل می تواند تاثیر قابل توجهی بر سرطان دهانه رحم، همچنین سرطان ریه و پروستات داشته باشد. در حالی که بحث در مورد اثربخشی این آنتی اکسیدان هنوز ادامه دارد، خوردن غذاهای حاوی این ترکیب می تواند از سرطان پیشگیری کند.

جلوگیری از  بوجود آمدن بیماری های قلبی عروقی

داشتن مقادیر مناسب این آنتی اکسیدان در بدن با کاهش کلسترول و کاهش خطر ابتلا به نارسایی احتقانی قلب ارتباط دارد، زیرا می تواند به حفظ یکپارچگی عروق خونی و شریان ها کمک کند.

بهتر کردن روند درمان بیماری های عصبی

همانند بسیاری از آنتی اکسیدان های دیگر، لوتئین می تواند به کاهش التهاب مزمن و استرس اکسیداتیو، از جمله در بیماریهای عصبی کمک کند، که می تواند مانع پیشرفت بیماری های عصبی مثل آلزایمر شود.

از چه مواد غذایی قابل دسترس است؟

اسفناج
کلم بروکلی
بروکسل
پرتقال
پاپایا
ذرت
تخم مرغ

این منابع غذایی باید بخشی از رژیم غذایی روزانه یا هفتگی باشند. همچنین می توانید رژیم غذایی خود را با مکمل های لوتئین کامل کنید. این مکمل ها معمولا نباید بیش از ۱۰ میلی گرم در روز مصرف شوند.

آشنایی با عوارض جانبی

با وجود اینکه این آنتی اکسیدان،فواید زیادی دارد ولی برخی از عوارض جانبی وجود دارد که باید در حاملگی و فیبروز کیستیک مورد توجه قرار گیرد

بارداری: در طول بارداری خوردنمواد غذایی حاوی لوتئین توصیه شده است ولی خوردن مکمل آن هنگام بارداری توصیه نمی شود چون هنوز تحقیقات کاملی در این زمینه انجام نشده است

فیبروز کیستیک: برخی مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به فیبروز کیستیک قادر به جذب این ترکیب از بدن نیستند. علاوه بر این، مکمل های این کاروتنوئید ممکن است مانع جذب آنتی اکسیدان شود.

 

منبع: هلودکتر

دیدگاهتان را بنویسید