آشنایی با مزایای مصرف کنجد و ارزش غذایی آن

آشنایی با مزایای مصرف کنجد و ارزش غذایی آن


در این پست از مجله پزشکی نازدونه قصد داریم در مورد خواص  و مزایای مصرف کنجد با شما عزیزان صحبت کنیم که توصیه می شود این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید که امید است مورد توجه شما قرار گیرد. رژیم غذایی صحیح نقش کلیدی در سلامت بدن و در نتیجه پیشگیری از بیماری های مختلف دارد. یکی از موارد ضروری برای بدن پروتئین می باشد که یکی از منابع غذایی خوب و غنی پروتئین، مصرف کنجد می باشد که سرشار از پروتئین است  و همچنین شامل کلسیم و مس و منیزیم نیز میشود که در ادامه با آثار مصرف کنجد آشنا خواهیم شد.

آشنایی با مزایای مصرف کنجد و ارزش غذایی آن

مس موجود در کنجد

یک قاشق سوپ خوری دانه های کنجد حاوی ۳۶۷ ​​میکروگرم مس است. این مقدار ۴۰ درصد مس موجود در رژیم غذایی برای مردان و زنان بالغ سالم است. بدن شما نیاز به مس برای تولید سلول های قرمز خون و کلاژن دارد که جذب آهن و کمک به متابولیسم انرژی را تنظیم می کند. همچنین می تواند باعث جلوگیری از آسیب DNA و بافت سلول ها توسط مهار فعالیت ترکیبات رادیکال آزاد شود. اگر رژیم غذایی شما حاوی منابع غنی از مس مانند دانه های کنجد باشد، ممکن است بیشتر به جلوگیری از آنمی، پوکی استخوان یا استئوآرتریت کمک کند.

منگنز موجود در کنجد

منگنز برای آنزیم، بافت استخوانی، هورمون و تولید پروتئین انعقاد خون لازم است. این باعث جذب کلسیم می شود، سطح قند خون را تنظیم می کند و موجب می شود سیستم عصبی به درستی عمل کند. هر قاشق غذاخوری دانه های کنجد حاوی ۰٫۲۲۱ میلیگرم منگنز، یا ۹٫۶ درصد از نیاز روزانه یک مرد و ۱۲ درصد از میزان مورد نیاز روزانه یک زن است. افرادی که مقدار زیادی منگنز مصرف می کنند، ممکن است کمتر به آرتریت، پوکی استخوان و دیابت مبتلا شوند. زنان مصرف کننده منگنز کافی نیز ممکن است کمتر علائم سندرم پیش از قاعدگی را تجربه می کنند.

مصرف کنجد و کلسیم

مردان و زنان بزرگسال بین ۱۹ و ۵۰ ساله تقریبا ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم در هر روز مصرف می کنند و یک قاشق غذاخوری دانه های کنجد ۸٫۸ درصد از این نیاز را تامین می کنند. کلسیم نقش مهمی در رشد، توسعه و ترمیم استخوان ها و دندان ها ایفا می کند. کلسیم باعث جذب سایر مواد مغذی مانند ویتامینK، ویتامین D و منیزیم می شود و برای حفظ تعادل الکتروشیمیایی عضلات و نورون ها برای کمک به انتقال امواج، مورد نیاز است. خوردن مقدار زیاد غذای غنی از کلسیم ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا، پوکی استخوان، کلسترول خون بالا و چاقی را کاهش دهد.

مصرف کنجد و منیزیم

هر یک قاشق غذا خوری دانه کنجد ۳۲ میلیگرم منیزیم دارد. برای یک مرد بالای ۳۰ سال، این مقدار ۷٫۶ درصد از RDA منیزیم است. برای یک زن در همان سن، ۱۰ درصد از نیاز روزانه منیزیم را برآورده می کند. منیزیم که از دانه های کنجد به دست می آید، به رشد استخوان کمک می کند و باعث جذب آنزیم های مورد نیاز برای متابولیسم انرژی می شود. این ماده معدنی همچنین مسئول تنظیم سطح مس، پتاسیم و روی در بدن است. اگر به طور منظم منیزیم مصرف کنید، ممکن است شانس نارسایی قلبی، دیابت، فشار خون بالا، پوکی استخوان و افسردگی کاهش یابد.

 

منبع: هلودکتر

دیدگاهتان را بنویسید