آشنایی با مزایا و تاثیرات مثبت خندیدن

آشنایی با مزایا و تاثیرات مثبت خندیدن


شاید شما هم شنیده باشید که گفته اند خندیدن خود نوعی درمان است، ولی آیا این واقعیت دارد؟ تحقیقات حاکی از آن است که خندیدن مزایای بسیاری هم برای ذهن و هم برای بدن دارد و وقتی شما شروع به خندیدن می کنید اتفاق های مثبت گوناگونی در ذهن و بدن شما می افتد. به راستی که خندیدن یک هنر است. با توجه به اهمیت موضوع، ما نیز در مجله پزشکی نازدونه تصمیم گرفتیم مقاله ای در زمینه آثار و فواید و تاثیرات مثبت خندیدن برای شما آماده کنیم که توصیه می شود تا پایان مقاله ما را همراهی بفرمایید.

آشنایی با مزایا و تاثیرات مثبت خندیدن

بهبود کارایی سیستم ایمنی بدن

خندیدن با افزایش میزان سلول های ایمونوگلوبولین مکانیسم دفاعی طبیعی بدن را بهبود می بخشد.

پیشگیری از بیماری های قلبی

خنده دیواره های داخلی شریان ها را افزایش می دهد که خون را در اطراف بدن جریان می دهد و این اثر مثبت تا ۴۵ دقیقه پس از خندیدن متوقف نمی شود.

پایین آوردن استرس

خنده فورا سطح هورمون های استرس مانند کورتیزول، اپی نفرین )آدرنالین) و دوپامین را کاهش داده و همچنین تولید سروتونین و اندورفین ها را کاهش می دهد که باعث کاهش اثرات استرس می شود.

مقابله با افسردگی

خنده تولید سروتونین، یک هورمون ضد افسردگی طبیعی را افزایش می دهد. خنده همچنین به عنوان منحرف کننده موثر از چیزهایی است که باعث اضطراب و خشم می شود.

بهبود وضعیت فشار خون

هنگامی که شما خنده می کنید، جریان خون افزایش می یابد، گردش خون بهبود می یابد و فشار خون شما افزایش می یابد. هنگامی که خنده شما متوقف می شود، فشار خون شما به حالت اولیه باز می گردد. این اثر آرامش بخش باعث کاهش فشارخون شما می شود.

تحمل درد

تعدادی از مطالعات وجود دارد که معتقد به اثرات کاهش درد در اثر خنده است. مطالعات نشان می دهد که تماشای فیلم های کمدی به کودکان و بزرگسالان کمک می کند تا راحت تر درد را تحمل کنند.

بهبود عملکرد ارگان های شکم

خنده به طور موثر موجب “ماساژ” ارگان های شکم می شود. جریان خون به این اندام افزایش می یابد و عملکرد آنها بهبود می یابد.

آشنایی با مزایا و تاثیرات مثبت خندیدن

سطح قند خون

یک مطالعه اخیر نشان داد افرادی که یک ویدئو خنده دار را پس از غذا تماشا می کردند سطح قند خون پایین تری از افرادی داشتند که فیلم های جدی را تماشا می کردند. دلیلش می تواند این باشد که خنده بر سیستم عصبی که بر سطح گلوکز بدن نظارت می کند تاثیر می گذارد یا ممکن است انرژی مورد استفاده توسط عضلات معده را تامین کند.

جوان سازی

حداکثر ۱۵ عضله صورت با یکدیگر کار می کنند تا به شما کمک کند لبخند بزنید و بخندید. این باعث افزایش جریان خون در اطراف صورت می شود، گردش خون را حتی به کوچکترین مویرگ ها منتقل می کند که به نوبه خود باعث می شود شما جوان تر و سالم تر به نظر برسید.

بالا بردن انرژی ذهن و بدن

خندیدن باعث می شود هوا از ریه ها بیرون بیاید و موجب می شود نفس عمیق درون ما ایجاد شود که جریان اکسیژن را در اطراف بدن افزایش می دهد.

دستیابی به نتایج بهتر

توانایی خنده و یا حداقل لبخند، بهترین راه برای کاهش استرس و اضطراب است. در حالی که

استرس در واقع کمی به ما انگیزه می دهد تا بر روی مشکل متمرکز شویم، خنده کمک می کند تا ما به نتایج کارآمد تر دست یابیم.

بهبود وضعیت خواب

خنده خوب قبل از خواب باعث کاهش استرس، اضطراب و افزایش آرامش هنگام خواب می شود. خنده همچنین یک تمرین هوازی خفیف را فراهم می کند که نه تنها در کوتاه مدت به شما انرژی می دهد، بلکه همچنین به شما کمک می کند تا بهتر بخوابید.

ارتباط با دیگران

خنده باعث آزاد شدن اکسی توسین می شود. اکسی توسین اغلب هورمون همدلی نامیده می شود، یک خنده کوچک برای ساخت تیم های بزرگ، در جامعه یا در محل کار کافی است.

قابلیت انتقال

خنده نه تنها روحیه ما، بلکه روحیه کسانی که در اطراف ما هستند را افزایش می دهد. به یاد داشته باشید، یک لبخند یا خنده مشترک، یک خنده یا لبخند دو برابر شده است.

 

منبع: هلودکتر

دیدگاهتان را بنویسید