آشنایی با مزایا و فواید سبوس برنج

آشنایی با مزایا و فواید سبوس برنج


سبوس برنج یکی از مواد غذایی است که خواص بسیاری دارد و تاثیرات مثبتی بر روی بدن شخص می گذارد که عده زیادی از مردم از مزایای سبوس برنج بی اطلاع هستند که از این رو ما امروز در مجله پزشکی دکتر سه تصمیم گرفتیم مقاله ای در زمینه خواص و مزایای سبوس برنج برای شما عزیزان آماده کنیم که با توجه به اهمیت موضوع، توصیه می شود این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید تا بتوانید درک بهتری از خواص و ارزش غذایی سبوس برنج داشته باشید و بتوانید با نحوه صحیح مصرف آن آشنا شوید که امید است این مقاله مورد توجه شما دوستان قرار گیرد.

آشنایی با مزایا و فواید سبوس برنج

سبوس برنج

برنج مهمترین محصول غلات در آسیا است و غذای اصلی قریب به اتفاق جمعیت این منطقه است . این محصول در بیش از ۱۰۰ کشور جهان کشت میشود و حدود ۱۸۰۰۰ گونه از آن در حدود ۲۵ درصد از تولید غلات کل جهان را تشکیل می دهند . قاره های آسیا، آفریقا و امریکا برنج تولید میکنند. آسیاب ۷۰٪ برنج (آندوسپرم) به عنوان محصول عمده و محصولات جانبی آن شامل ۲۰٪ پوسته برنج، ۸٪ سبوس برنج و ۲٪ جوانه برنج می باشد.

بخش قهوه ای برنج که به شکل دانه های خرد شده در هنگام جدا سازی و خرد کردن برنج مورد استفاده قرار می گیرد، سبوس برنج است . سبوس، لایه بیرونی سخت برنج است که از آئورورون و پریکارپ تشکیل شده است. سبوس برنج شامل تعدادی از عناصر غذایی مانند اوریزانول، توکوفرول، توکوترینول، فیتوسترول، ۲۰ درصد روغن و ۱۵ درصد پروتئین، فیبرهای غذایی حاوی ۵۰ درصد کربوهیدرات (به طور عمده نشاسته) مانند بتا گلوکان، پکتین و صمغ است. سبوس برنج، که قبلا به عنوان خوراک دام استفاده میشد، در حال حاضر به عنوان یک عنصر کاربردی در تولید روغن سبوس برنج استفاده می شود. هند و تایلند موفق ترین کشورهای تولیدکننده سبوس برنج هستند.

ارزش غذایی

بیش از ۶۰۰ میلیون تن برنج سالانه در سراسر جهان برداشت می شود و بیشتر ارزش غذایی آن در سبوس برنج و جوانه های برنج است. سبوس برنج با توجه به محتوای آنتی اکسیدان ها، ویتامین E، ویتامین B و اسیدهای چرب ضروری، فواید سلامتی مختلفی را ارائه می دهد. آنتی اکسیدان های سبوس برنج از طریق فرآیندهای مختلف اثرات مثبت بر سیستم بیولوژیکی بدن دارند. سبوس برنج همچنین به عنوان منبع طبیعی فیتوسترول ها عمل می کند که کنترل قند خون، سلامت پروستات و متابولیسم کلسترول را کنترل می کند. سبوس برنج به طور طبیعی حاوی لاکتوز، گلوتن و هیپوالرژنتیک است، و این یک محصول سالم قابل اعتماد برای سلیقه های مختلف است. در حالی که مزایای سلامتی زیادی برای سبوس برنج وجود دارد، با توجه به متابولیسم فرد، نوع مصرف و فراوانی مصرف، برخی از عوارض جانبی ممکن است ایجاد نماید.

مقابله با بیماری های مزمن

طبق شواهد موجود در مطالعات تجربی، فیبرهای غذایی مختلف سبوس برنج دارای فواید جلوگیری از بیماری هستند. مواد مغذی فسیلی مانند اینوزیتول، روغن برنج، اسید فرولیک، گاماوریزانول، استرول گیاهی و غیره برای افراد مبتلا به بیماریهایی مانند سرطان، کبد چرب، سنگ کلیه و بیماری های قلبی مفیدند. سبوس برنج نیز پروفیل های لیپید پلاسما را بهبود می بخشد، و آن را در کاهش کلسترول و تري گلیسیرید، و همچنین افزایش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا اثر بخش است.

دارای فیبر می باشد

سبوس یکی از ثروتمندترین منابع فیبر رژیمی است. محتوای فیبر در سبوس برنج در جلوگیری از حملات قلبی، اختلالات روده و سرطان های مختلف موثر است. محتوای فیبر در سبوس برنج نیز نقش مهمی را در کنترل وزن با ایجاد حس سیری بدون خوردن زیاد بازی میکند. در افرادی که رژیم غذایی آنها دارای فیبر زیاد است، این اثرات بیشتر ظاهر می شود، زیرا آنها کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با چاقی و حملات قلبی قرار می گیرند. در حالی که فیبر برای عملکرد مناسب دستگاه گوارش لازم است، مصرف بیش از حد می تواند موجب نفخ و گاز روده شود. طبق گفته موسسه پزشکی، یک چهارم فنجان سبوس برنج شامل ۶٫۲ گرم فیبر غذایی است . این میزان فیبر ، ۲۵ درصد از نیاز روزانه فیبر زنان و ۱۶ درصد از نیاز روزانه مردان است.

آشنایی با مزایا و فواید سبوس برنج

مواد مغذی موجود

سبوس دارای مزایای زیادی برای سلامتی است، زیرا این ماده غذایی حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست. سبوس برنج برای بدن و زندگی سالم لازم است. این اثرات به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن ما کمک می کند. سبوس برنج حاوی ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که به کاهش کلسترول و به مبارزه با بیماری ها، افزایش سیستم ایمنی بدن و مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند. سبوس برنج همچنین یک منبع ارزشمند از پیچیده ویتامین E، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی است که با اثرات پیری مبارزه می کنند.

وجود منگنز و فسفر

سبوس برنج به عنوان منبع خوبی از مواد معدنی ضروری به ارمغان می آورد و مقدار زیادی از منگنز و فسفر را تامین می کند. شما نیاز به هر دو مواد معدنی برای استخوان های سالم دارید – فسفر به بافت استخوانی مینرالیزه کمک می کند که استخوان ها را سخت می کند، در حالی که منگنز به شما کمک می کند کلاژن را تولید کنید که باعث ایجاد انعطاف پذیری شود. منگنز همچنین عملکرد مغز سالم را توسعه می دهد، در حالیکه فسفر نقش مهمی در ارتباطات سلولی دارد. یک قاشق غذاخوری از سبوس برنج شامل ۴۹۵ میلیگرم فسفر و ۴٫۲ میلیگرم منگنز است که این میزان تمام نیازهای روزانه شما و ۷۱ درصد از فسفر مورد نیاز شما را تامین میکند.

وجود منیزیم و آهن

ترکیب سبوس برنج را در رژیم غذایی خود افزایش دهید تا میزان مصرف منیزیم و آهن شما افزایش یابد. یک قاشق غذاخوری از سبوس برنج شامل ۵٫۵ میلی گرم آهن است که این میزان ۶۹ درصد از مصرف روزانه توصیه شده برای مردان و ۳۱ درصد از نیاز روزانه زنان که توسط موسسه پزشکی تعیین شده است، فراهم می کند. هر دو مواد معدنی متابولیسم بدن را با کمک به سلول ها برای تولید انرژی خود افزایش میدهند. منیزیم همچنین باعث تقویت ارتباط سلول های سالم می شود، در حالی که آهن به شما کمک می کند تا گلبول های قرمز تولید کنید که برای انتقال اکسیژن ضروری است.

وجود ویتامین B-5 و B-6

سبوس برنج پایدار همچنین حاوی ویتامین ها، به ویژه ویتامین B-5 و B-6 می باشد. ویتامین B-5 نقش مهمی در عملکرد مغز دارد – به شما کمک می کند تا ملاتونین، هورمون مغزی را که تحت تاثیر ه قرار میدهد و همچنین استیل کولین، یک ماده شیمیایی که در ارتباط با سلول های مغز استفاده می شود، ایجاد کنید. ویتامین B-6 همچنین به اعصاب شما کمک می کند تا در تولید گلبول های قرمز نقش داشته باشند. سه فنجان مغز برنج حاوی ۲٫۲ میلیگرم اسید پانتوتنیک یا ۴۴ درصد از مصرف روزانه توصیه شده توسط موسسه پزشکی است. همچنین ۱٫۲ میلیگرم ویتامین B-6 یا ۹۲ درصد از مصرف روزانه را تامین میکند.

 

منبع: هلودکتر

دیدگاهتان را بنویسید