آشنایی با نحوه پایین آوردن سطح قند خون

آشنایی با نحوه پایین آوردن سطح قند خون


همانطور که می دانید اگر سطح قند خون شما بالا رود، احتمال مبتلا شدن به بیماری دیابت در شما بالا می رود. اصطلاح پزشکی بالا رفتن سطح قند خون ، هیپرگلیسمی می باشد که این پدیده زمانی است که سطح قند خون فرد از 180mg/dl بیشتر باشد. که این فضییه می تواند مشکلات زیادی برای فرد بوجود آورد که از این رو با توجه به اهمیت موضوع، ما امروز در مجله پزشکی نازدونه مقاله ای راجب نحوه پایین آوردن سطح قند خون برای شما عزیزان آماده کرده ایم که امید است مورد توجه شما قرار گیرد.

آشنایی با نحوه پایین آوردن سطح قند خون

دلیل اهمیت سطح قند خون

نگه داشتن قند خون در سطوح نرمال، به افراد مبتلا به دیابت کمک می کند تا عوارض جدی ناشی از بیماری را از بین ببرند. قند خون بالا می تواند موجب بروز بسیاری از بیماری ها شود که بصورت ناگانی بروز می کنند، مانند ایجاد اسید در جریان خون، یا به تدریج در طول زمان رخ می دهد.

با گذشت زمان، نگه داشتن قند خون در سطوح غیر نرمال می تواند باعث مشکل در عروق خونی شود، که منجر به عواقب جدی گردد مانند:

اختلال بینایی و کوری
زخم های پا، عفونت ها و قطع عضو
نارسایی کلیه و دیالیز
حمله قلبی و سکته مغزی
بیماری عروق محیطی، وضعیتی که میزان جریان خون به اندام ها کاهش می یابد
آسیب به سیستم عصبی که منجر به درد و ضعف می شود

با نگه داشتن سطح قند خون زیر ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر قبل از غذا و کمتر از mg / dl 180 بعد از خوردن غذا، افراد مبتلا به دیابت می توانند خطر ابتلا به عوارض جانبی ناشی از بیماری را به طور قابل توجهی کاهش دهند.

آشنایی با نحوه پایین آوردن سطح قند خون

نحوه کاهش

در اینجا ۱۲ راه وجود دارد که فرد مبتلا به دیابت می تواند سطح قند خون بالا را کاهش دهد و خطر آن را کاهش می دهد.

چک کردن در فواصل کوتاه

سطح بالای قند خون اغلب علائمی ایجاد نمی کند تا زمانی که بیش از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر برسد. به همین ترتیب، برای فرد مبتلا به دیابت ضروری است که قند خون خود را چندین بار در روز کنترل کند.

توصیه هایی برای چگونگی بررسی میزان گلوکز در طول روز از فرد تا فرد متفاوت است. یک پزشک می تواند بهترین توصیه ها را در رابطه با نظارت بر قند خون برای فرد مبتلا به دیابت انجام دهد.

پایین آوردن میزان مصرف کربوهیدرات

محققان مطالعاتی انجام داده اند که نشان می دهد که خوردن یک رژیم کم کربوهیدرات و پروتئین بالا باعث کاهش سطح قند خون می شود.

بدن کربوهیدرات را به شکر تبدیل می کند که بدن آن را به عنوان انرژی مصرف می کند. بعضی از کربوهیدرات ها در رژیم غذایی ضروری هستند. با این حال، برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، خوردن بیش از حد کربوهیدرات ها می تواند سبب افزایش میزان قند خون شود.

کاهش میزان کربوهیدرات مصرفی فرد باعث کاهش میزان قند خون قند خون می شود.

استفاده از کربوهیدرات های مناسب

دو نوع اصلی از کربوهیدرات ها – ساده و پیچیده – بر میزان قند خون تاثیر می گذارد.

کربوهیدرات ساده به طور عمده از یک نوع شکر تشکیل شده است. آنها در غذاهایی مانند نان سفید، ماکارونی یافت می شوند. بدن این کربوهیدرات ها را به سرعت به قند می شکند، که باعث می شود سطح قند خون به سرعت افزایش یابد.

کربوهیدرات های پیچیده از سه قند یا بیشتر تشکیل می شوند که با هم مرتبط می باشند. از آنجایی که ترکیب شیمیایی این نوع کربوهیدرات ها پیچیده است، بدن بیشتر انرژی مصرف می کند تا آنها را بشکند.

در نتیجه، قند به تدریج به بدن آزاد می شود، به این معنی که سطح قند خون پس از خوردن آنها به سرعت افزایش نمی یابد. نمونه هایی از کربوهیدرات های پیچیده عبارتند از جو و سیب زمینی شیرین.

آشنایی با نحوه پایین آوردن سطح قند خون

گزینش غذاهایی با شاخص گلیسمی کم

شاخص گلیسمی میزان قند خون مواد غذایی را مشخص می کند. تحقیقات نشان می دهد که پس از یک رژیم با شاخص گلیسمی پایین، میزان قند خون ناشتا کاهش می یابد.

غذاهای شاخص گلیسمی پایین آنهایی هستند که شاخص گلیسمی آن پایین تر از ۵۵ قرار دارند. نمونه هایی از غذاهای کم گلیسمی عبارتند از:

سیب زمینی های شیرین
حبوبات
شیر کم چرب
سبزیجات
سبزیجات
آجیل و دانه ها
گوشت
ماهی

 بالا بردن میزان مصرف فیبر غذایی

فیبر نقش مهمی در مدیریت قند خون دارد . فیبر در مواد غذایی زیر یافت می شود:

سبزیجات
حبوبات
غلات کامل
میوه

مدیریت وزن سالم

حفظ وزن مناسب، قند خون را کنترل می کند. داشتن اضافه وزن با افزایش احتمال ابتلا به دیابت و افزایش مقاومت به انسولین مرتبط است.

خوردن یک رژیم سالم پر از میوه ها و سبزیجات و انجام ورزش کافی می تواند به کاهش وزن کمک کند یا وزن خود را در حال حاضر حفظ کند.

آشنایی با نحوه پایین آوردن سطح قند خون

انتخاب رژیم غذایی مناسب

در بیشتر وعده های غذایی، فرد باید دستورالعمل هایی را که توسط پزشک یا متخصص تغذیه ارائه می شود، دنبال کند. پرخوری می تواند موجب افزایش قند خون شود.

اگرچه کربوهیدراتهای ساده معمولا با افزایش سطح قند خون مرتبط هستند، اما همه مواد غذایی سبب افزایش قند خون می شود. کنترل رژیم غذایی می تواند سطح قند خون را بیشتر کنترل کند.

ورزش کردن

ورزش برای افراد مبتلا به دیابت مزایای زیادی دارد، از جمله کاهش وزن و افزایش حساسیت به انسولین.

افراد مبتلا به دیابت، به اندازه کافی انسولین در بدن خود ایجاد نمی کنند و یا به انسولین مقاوم هستند.

ورزش همچنین باعث کاهش میزان قند خون توسط تشویق ماهیچه های بدن برای استفاده از شکر برای انرژی می شود.

مصرف آب

هیدراتاسیون مناسب کلیدی برای شیوه زندگی سالم است. برای افرادی که نگران قند خون بالای خود هستند، بسیار مهم است.

مصرف آب به اندازه کافی مانع از کمبود آب بدن می شود و همچنین کمک می کند تا کلیه ها به خوبی کار کرده و مواد مضر را از بدن خارج کنند.

کسانی که قصد کاهش سطح قند خون را دارند باید میزان آب کافی مصرف کنند و از نوشیدنی های شیرین مانند آب میوه یا سودا جلوگیری کنند که ممکن است به جای آن سطح قند خون را افزایش دهند.

آشنایی با نحوه پایین آوردن سطح قند خون

استفاده از عصاره های گیاهی

عصاره های گیاهی ممکن است در درمان و کنترل سطح قند خون تاثیر مثبت داشته باشند.

اکثر مردم باید تلاش کنند مواد مغذی را از غذاهایی که می خورند، بدست آورند. با این حال، مکمل ها اغلب برای افرادی که به مقدار کافی مواد مغذی از منابع طبیعی دریافت نمی کنند مفید است.

اکثر پزشکان مکمل را به عنوان یک درمان در نظر نمی گیرند. فرد باید قبل از مصرف هرگونه مکمل، با پزشک خود مشورت کند، زیرا ممکن است با هر نوع دارو تجویز شود.

برخی از مکملها و عصاره های گیاهی مفید شامل موارد زیر باشد:

چای سبز
جینسنگ آمریکایی
خربزه تلخ
دارچین
آلوئه ورا
زغال اخته

 

کنترل استرس

استرس بر میزان قند خون تأثیر قابل توجهی دارد. بدن هنگامی که تحت تنش قرار می گیرد، هورمون استرس ایجاد می کند و این هورمون ها سطح قند خون را افزایش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که مدیریت استرس از طریق مدیتیشن و ورزش نیز می تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند.

خواب به میزان کافی

خواب کمک می کند تا یک فرد مقدار قند خون خود را کاهش دهد. داشتن خواب کافی، یک راه عالی برای کمک به حفظ سطح قند خون در سطح نرمال است.

سطح قند خون در صبح زود افزایش می یابد. انسولین سطح قند خون را طبیعی نگه می دارد.

کمبود خواب می تواند اثر مشابهی را به مقاومت در برابر انسولین داشته باشد، به این معنی که سطح قند خون در فرد از عدم خواب می تواند به طور قابل توجهی افزایش یابد.

توصیه

مدیریت قند خون بالا برای جلوگیری از عوارض جدی ناشی از دیابت ضروری است.

یک فرد همیشه باید از توصیه دکتر خود برای کاهش قند خون بالا پیروی کند.

 

منبع: هلودکتر

دیدگاهتان را بنویسید