تفاوت چاقی و اضافه وزن در چیست؟

تفاوت چاقی و اضافه وزن در چیست؟


شما هم تاکنون شنیده اید که گفته اند مثلا شخصی دارای اضافه وزن است یا شخصی چاق است. چه موقع می گویند فردی دچار اضافه وزن است و چه موقع آن فرد چاق تلقی می شود؟ به راستی تفاوت بین چاق بودن و یا اضافه وزن در چیست؟با توجه به این سوالات، ما در مجله پزشکی نازدونه تصمیم گرفتیم مقاله ای راجب تفاوت های اضافه وزن و چاقی بنویسیم که شما دید بهتری راجب این موضوع پیدا کنید و در نتیجه خواندن این مقاله خواهید فهمید که شما چه موقع اضافه وزن دارید و چه موقع چاق هستید.

تفاوت چاقی و اضافه وزن در چیست؟

چاقی و اضافه وزن

داشتن اضافه وزن یا چاقی زمانی است که فرد وزنی بیش از حد وزن معمولی بدن داشته باشد. این وزن بیش از حد ممکن است در اثر عضله، استخوان، چربی و / یا آب بدن باشد. هرکسی نیاز به مقدار مشخصی چربی در بدن برای ذخیره انرژی، عایق حرارتی و سایر کارکردهای بدن دارد. با این حال، هنگامی که مقدار چربی بیش از حد در بدن وجود دارد، می تواند برای فرد مضر باشد. اضافه وزن و چاقی یک وضعیت روزافزون در جهان امروز است.

در سراسر جهان بیش از ۱ میلیارد نفر بزرگسال دچار چاقی یا اضافه وزن هستند. چاقی دوران کودکی یکی دیگر از نگرانی های رو به رشد است. این عمدتا به این دلیل است که در اکثر فرهنگ ها مواد غذایی فراوان مصرف می شود و شیوه زندگی غیر فعال است.

اضافه وزن به طور کلی وزن بدن بیش از حد مطلوب است. با این حال، چون این وزن ممکن است از عضله، استخوان، چربی و / یا آب بدن باشد، لزوما چیز بدی نیست اگر شدید نباشد. به عنوان مثال، تعدادی از ورزشکاران دارای اضافه وزن هستند، اما چربی کمتری دارند و به طور کلی سالم هستند.

 

فرد چاق:

با این حال، هنگامی که یک فرد مقدار زیادی چربی در بدن داشته باشد، او به عنوان فردی چاق شناخته می شود. چاقی، عدم تعادل بین مصرف بیش از حد کالری و مصرف کالری کم است. مردان با بیش از ۲۵ درصد چربی بدن و زنان با بیش از ۳۰ درصد چربی بدن، جزو افراد چاق هستند. این چربی بیش از حد ممکن است بر بهداشت و سلامت از جمله اختلال در حرکت و انعطاف پذیری اثر منفی داشته باشد.

چاقی همچنین می تواند منجر به کاهش امید به زندگی و یا افزایش مشکلات بهداشتی مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، آپنه انسدادی خواب، استئوآرتریت، آسم، سکته مغزی، آرتریت، بیماری مزمن کلیه، فشار خون بالا، بیماری های قلب عروق کرونر و سرطان های خاص شود.

روش های زیادی برای محاسبه چاقی وجود دارد. در حال حاضر، رایج ترین آن، اندازه گیری شاخص توده بدنی بدن (BMI) است. شاخص توده بدن یک روش است که از قد و وزن استفاده می کند تا میزان چربی طبیعی فرد را برای انجام فعالیت های روزمره، اندازه گیری کند.

طبقه بندی BMI به شرح زیر است:

BMI کمتر از ۱۸٫۵ کم وزن در نظر گرفته شده است
BMI بین ۱۸٫۵ تا ۲۴٫۹ وزن طبیعی است
BMI بین ۲۵٫۰ – ۲۹٫۹ دارای اضافه وزن در نظر گرفته شده است
BMI بین ۳۰٫۰ – ۳۴٫۹ چاقی سطح اول در نظر گرفته شده است
BMI بین ۳۵٫۰ تا ۳۹٫۹ چاقی سطح دوم در نظر گرفته شده است
BMI بیش از ۴۰٫۰ چاقی سطح سوم در نظر گرفته شده است.

تفاوت چاقی و اضافه وزن در چیست؟

عوامل موثر در چاقی فرد:

ژنتیکی
متابولیکی
رفتاری
فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی
بیماری ها و مواد مخدر مانند قرص ضد بارداری و سایر استروئید ها با این حال به طور معمول، چاقی ناشی از ترکیب دریافت انرژی بیش از حد مواد غذایی، عدم فعالیت بدنی و حساسیت های ژنتیکی است.

هنگامی که یک فرد چاق شده است، این وزن از مرز بیش از حد گذشته است. کارشناسان معتقدند که حتی کاهش وزن به مقدار کم ممکن است به جلوگیری از فشار خون بالا، جلوگیری از دیابت و بیماری های قلبی، همچنین کنترل فشار خون بالا و دیابت کمک کند.

از دست دادن وزن می تواند از طریق ترکیب روش های زیر حاصل شود:
رژیم غذایی

کاهش وزن ثابت در حدود نیم کیلو در هفته امن ترین راه برای از دست دادن وزن است.
ورزش منظم

حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در روز به مدت پنج روز در هفته می تواند به کاهش وزن کمک کند
تکنیک های اصلاح رفتاری

جلوگیری از خوردن تنقلات و غذاهای فست فودی در خارج از منزل، مواد غذایی ناخواسته و غیره.

جراحی دستگاه گوارش ممکن است در موارد چاقی شدید استفاده شود.

 

منبع: هلودکتر

دیدگاهتان را بنویسید