عوامل موثر بر بیماری افسردگی و نحوه پیشگیری از آن

عوامل موثر بر بیماری افسردگی و نحوه پیشگیری از آن


بیماری افسردگی ، بیماری است که ممکن است در دوره ای خاص از زندگی برای هر فردی بوجود بیاید که باعث می شود فرد بسیار نسبت به همه چیز دلسرد و بی تفاوت باشد و اصلا چیزی را احساس نخواهد کرد. بیماری افسردگی علاوه بر تاثیر مخرب بر ذهن، تاثیرهایی نیز بر بدن فرد می گذارد. برخی برای درمان رو به استفاده از داروهای مختلف می کنند ولی باید بدانید که درمان های طبیعی نیز برای بیماری افسردگی وجود دارد که در این مقاله از مجله پزشکی نازدونه به عوامل موثر بر آن و نحوه پیشگیری از آن خواهیم پرداخت.

عوامل موثر بر بیماری افسردگی و نحوه پیشگیری از آن

افسردگی شایع ترین نوع بیماری روانی است. انجمن روانپزشکی آمریکایی تخمین می زند که افسردگی هر سال حدود ۱ مورد از ۱۵ بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد و ۱ در ۶ نفر در طول زندگی خود دچار افسردگی می شوند.

در حالی که افسردگی می تواند بر هر کسی تاثیر بگذارد، معمولا برای اولین بار زمانی رخ می دهد که یک فرد در نوجوانی یا اوایل دهه دوم زندگی خود است. زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی می شوند.

نحوه پیشگیری

رژیم غذایی مناسب برای سلامت جسمی و روانی ضروری است.

افراد مبتلا به بیماری افسردگی اغلب دارای عواملی هستند که می تواند وضعیت آنها را بدتر کند.

بسیاری از تکنیک های طبیعی و تغییرات شیوه زندگی می توانند به مدیریت افسردگی کمک کنند.

1- کاهش استرس

بین استرس در زندگی فردی و افسردگی یا اضطراب ارتباطاتی وجود دارد.

استرس تأثیر منفی بر سلامت روان، رضایت از زندگی و سلامت عمومی دارد. عوامل مختلفی از قبیل کار، تحصیل، زندگی خانوادگی یا روابط می توانند باعث ایجاد استرس شوند. مهم است که سعی کنید در هنگام بروز چنین شرایطی از استرس خود بکاهید تا دچار افسردگی نشوید.

2- انجام ورزش

ورزش، طیف وسیعی از مزایای سلامتی را شامل می شود که شامل جلوگیری از افسردگی می شود. هم ورزش های سخت و شدید و هم ورزش های آرام و سبک، در این زمینه مفید هستند.

ورزش با شدت بالا مواد شیمیایی به نام اندورفین را که احساس خوبی را به ما القا می کنند، به بدن منتقل می کنند. ورزش شدید یا ورزش با شدت کم در مدت زمان طولانی کمک می کند تا بدن پروتئین هایی که به نام های نوروئیدی شناخته می شوند را آزاد کند، که باعث بهبود عملکرد مغز می شود. در نتیجه فرد احساس بهتری خواهد داشت.

بسیاری از افرادی که افسرده اند، انگیزه کمتری برای ورزش دارند، بنابراین بهتر است با ۵ دقیقه پیاده روی یا فعالیت لذت بخش شروع کنید و به تدریج طول مدت ورزش را در طی روزها، هفته ها و ماه های آینده افزایش دهید.

عوامل موثر بر بیماری افسردگی و نحوه پیشگیری از آن

3- رژیم غذایی صحیح

مغز به ترکیب مناسب مواد مغذی نیاز دارد تا به درستی عمل کند. انجمن تغذیه بریتانیا (BDA) برخی از تغییرات تغذیه ای را که برای افراد مبتلا به افسردگی مناسب است و می تواند باعث جلوگیری از عود آن شود، ارایه داده اند:

خوردن چربی های اشباع شده با روغن زیتون و اضافه کردن آجیل و مغزیجات به وعده های غذایی
اجتناب از چربی های ترانس موجود در گوشت فرآوری شده، کوکی ها و کیک های آماده
خوردن بیشتر غلات کامل، میوه ها و سبزیجات
خوردن پروتئین با تریپتوفان، که در ماهی، مرغ، تخم مرغ و اسفناج یافت می شود
خوردن ماهی های چرب حاوی روغن امگا ۳ یا مصرف مکمل های امگا ۳ حداقل دو بار در هفته
نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب در روز
اجتناب از نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و نوشابه

 

4- خواب کافی و مطلوب

خواب کافی به اندازه کافی در روان و جسم افراد تأثیر قابل توجهی دارد و بیخوابی با افسردگی همراه است.

افسردگی همچنین می تواند باعث بیخوابی شود، اما تکنیک هایی وجود دارد که مردم می توانند به طور طبیعی برای خواب بیشتر تلاش کنند. این شامل:

ایجاد یک روال زمان خواب
اجتناب از استفاده از تجهیزات الکترونیکی قبل از رفتن به رختخواب
انجام تمرین آرام و یا خواندن یک کتاب قبل از خواب به مدت ۳۰ دقیقه
رفتن به یک نقطه آرام و انجام تمرینات آرام تر اگر هنوز در حال تلاش برای خواب هستید
قبل از خواب سعی کنید نفس آرام بکشید

 

5- عدم مصرف الکل و مواد مخدر

بین افسردگی، اختلالات اضطراب، و اختلالات الکلی یا سایر اختلالات مصرف مواد، رابطه نزدیک وجود دارد. انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا برآورد می کند که حدود ۲۰ درصد از افرادی که افسردگی دارند دچار اختلال الکلی یا مواد مخدر هستند.

عوامل موثر بر بیماری افسردگی و نحوه پیشگیری از آن

6- پیدا کردن کسی برای صحبت

CBT یکی از راه های موثر است که در آن صحبت برای کمک به افراد مبتلا به افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد و در بسیاری از موارد اثربخشتر از دارو است.

یک پزشک یا روانپزشک می تواند تشخیص دهد که چه نوع درمانی ممکن است برای یک فرد مبتلا به افسردگی مفید باشد.

اغلب افراد به راحتی با یک غریبه آموزش دیده مانند مشاور یا درمانگر صحبت می کنند تا صحبت کردن با خانواده و دوستان.

این می تواند به فرد کمک کند که علائم خود را با صحبت کردن با دیگران بروز دهد و راه های مقابله با آنها را شناسایی کند.

 

منبع: هلودکتر

دیدگاهتان را بنویسید