فواید و تاثیرات مثبت برنج سفید بر بدن

فواید و تاثیرات مثبت برنج سفید بر بدن


برنج سفید یکی از مواد غذایی بسیار پر مصرف در کشور ما و اکثر کشورهای آسیایی می باشد ولی تحقیقات نشان داده است که برنج قهوه ای، خاصیت بهتری نسبت به برنج سفید دارد. البته هنوز افراد زیادی هستند که با مزایا و تاثیرات مثبت برنج بر بدن آشنایی ندارند. ولی این ماده غذایی شامل مزایایی می شود که از این رو به دلیل بالا بودن مصرف برنج، ما در مجله پزشکی نازدونه تصمیم گرفتیم مقاله ای برای شما عزیزان آماده کنیم و از مزایا و فواید برنج سفید برای شما صحبت کنیم که امید است مورد توجه شما قرار گیرد.

فواید و تاثیرات مثبت برنج سفید بر بدن

ارزش غذایی

برنج یک منبع خوب دریافت کالری است؛ یک فنجان برنج نوع سفید پخته شده حاوی حدود ۱۶۵ کالری است، در حالی که برنج سفید پخته نشده حاوی ۲۰۵ کالری در یک فنجان و برنج قهوه ای ۲۱۶ کالری در یک فنجان است. اکثر کالری های برنج از کربوهیدرات ها می آیند؛ برنج قهوه ای حدود ۴۴ گرم کربوهیدرات و برنج سفید حاوی ۳۵ گرم کربوهیدرات در هر وعده است. برنج قهوه ای دارای فیبر بیشتری از نوع سفید است. برنج همچنین حاوی – ۵ گرم پروتئین در هر وعده برنج قهوه ای و ۳٫۳ گرم پروتئین در هر وعده برنج سفید است.

فواید و تاثیرات مثبت برنج سفید بر بدن

ویتامین های موجود در برنج

حتی برنج نوع  سفید و غنی شده دارای ویتامین ها و مواد معدنی کمتری نسبت به برنج قهوه ای، به غیر از آهن است. برنج قهوه ای دارای سطوح بالاتری از فسفر و منیزیم، دو ماده مغذی است که اسکلت شما را تغذیه می کند و همچنین دو آنتی اکسیدان سلنیوم و منگنز است. برنج غنی شده دارای آهن، نیاسین، تیامین و اسید فولیک است. آهن و فولیک اسید باعث تقویت عملکرد سلول های قرمز خون می شوند، در حالی که نیاسین و تیامین از متابولیسم شما حمایت می کنند.

عوارض

برنج سفید تصفیه شده دارای شاخص گلیسمی بالاتر از برنج قهوه ای است، به این معنی که پس از خوردن، خیلی سریعتر به گلوکز تجزیه می شود. با توجه به دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا می توانند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهند. برنج قهوه ای چون فیبر بیشتری دارد بیشتر طول می کشد تا تجزیه شود. یک مطالعه هاروارد نشان داد که خوردن پنج وعده یا بیشتر برنج سفید در هفته، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را ۱۷ درصد افزایش داد، در حالی که کسانی که دو بار در هر هفته برنج قهوه ای مصرف کردند، خطر را ۱۱ درصد کاهش دادند.

توصیه ها

برنج سفید به راحتی ذخیره می شود و ماندگاری بیشتری نسبت به برنج قهوه ای دارد. برنج به طور کلی غذای کم آلرژی است.

 

منبع: هلودکتر

دیدگاهتان را بنویسید