فواید کیوی برای سلامتی بدن


فواید کیوی برای سلامتی بدن

فواید میوه کیوی بسیار زیاد برای سلامتی هر فردی است در بسیاری از خانه های ما میوه کیوی یافت می شود و همیشه در یخچالمان است اما از تاثیر آن بر روی سلامتی بدن کم اطلاع هستیم، کیوی میوه ایی پر تاثیر و دارای ویتامین ها و مواد معدنی عالیست که برای سلامتی بدنمان بسیار مفید است و از این رو بسیار مورد توجه پزشکان و محققان پزشکی است.

میوه کیوی با طعمی خوشمزه و ترش مانند بسیار عالی برای سلامتی است. به کوچکی این میوه پرخاصیت نگاه نکنید، اما اندازه آن مهم نیست کیوی با اندازه کوچک بسیاری از ویتامین های بدن را تامین می کند و در برابر تغذیه های دیگر بسیار مفید است کیوی دارای مزایای سلامتی زیادی می باشد. نگاهی به برخی از مزایای تغذیه ای کیوی می اندازیم.

ویتامین  C

طبق گفته  Medline Plusو موسسه ملی بهداشت، ویتامین C بیشتر در میوه ها یافت می شود و میوه کیوی یکی از بهترین منابع این ویتامین است. کمیسیون کیوی کالیفرنیا می گوید که یک ظرف حاوی میوه های کیوی تقریبا دو برابر و نیم  میزان ویتامین C توصیه شده برای مصرف روزانه را فراهم می کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که برخی از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد را از بین می برد. همچنین برای بهبود زخم مهم است و ممکن است ایمنی را افزایش دهد. از آنجا که بدن شما نمی تواند این ویتامین را ذخیره کند، شما نیاز به تامین مداوم آن از طریق  رژیم غذایی خود دارید.

سایر مواد مغذی

میوه کیوی حاوی لوتئین و زاکسانتیون است، فیتو شیمیایی که سلامت چشم را افزایش می دهد. مطالعات نشان داده اند که لوتئین و زاکسنتین خطر ابتلا به آب مروارید و اختلال ماکولا مربوط به سن را کاهش می دهد. به گفته کمیسیون کیوی، این میوه همچنین منبع خوبی از پتاسیم و منیزیم است، مواد معدنی که به حفظ تعادل مایع و الکترولیت بدن شما و بهبود عملکرد عصب و عضلات کمک می کنند.

کاهش وزن

به گفته کمیسیون کیوی کالی، دو عدد کیوی حاوی فیبر بیشتری نسبت به یک کاسه غلات سبوس دار است. فیبر ممکن است به کاهش وزن کمک کند زیرا غذاهای حاوی فیبر احساس سیری را در انسان ایجاد کرده و به کاهش گرسنگی کمک می کنند. طبق آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، افرادی که مقدار زیادی فیبر مصرف می کنند از افرادی که کمتر فیبر مصرف می کنند، وزن کمتری دارند. میوه کیوی نیز بدون چربی، کم کالری و کربوهیدرات است و علاوه بر این خوردن آن به از دست دادن وزن کمک می کند.

جلوگیری از نابینایی مرتبط با سن

کیوی حاوی یک ماده شیمیایی به نام لوتئین فیتوشیمیایی است که بر طبق برخی مطالعات می تواند از کوری ناشی از پیری جلوگیری کند. لوتئین همچنین می تواند چشم ها را از انواع مختلف آسیب های رادیکال آزاد محافظت کند. با این حال، بدن قادر به تولید لوتئین نیست، بنابراین بسیار مهم است که مقدار زیادی از مواد غذایی را که حاوی این مواد شیمیایی است، دریافت کنید و یک راه برای این کار این است که تعداد کمی از کیوی را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

فواید کیوی برای سلامتی بدن

مبارزه با بیماری های قلبی

خوردن دو تا سه کیوی در روز باعث کاهش ۱۸ درصدی لخته شدن خون می شود. آنها همچنین می توانند تری گلیسیرید را ۱۵ درصد کاهش دهند. یک راه برای کاهش لخته شدن خون این است که آسپرین مصرف کنید. با این حال، به عنوان یک جایگزین طبیعی تر، کیوی دارای مزایای ضد انعقادی مشابه بدون هیچ عوارض جانبی است.

منبع عالی منیزیم و پتاسیم

کیوی حاوی ۳۰ میلی گرم منیزیم – یک ماده معدنی حیاتی است که عملکرد عضلات را تقویت می کند و همچنین به افزایش سطح انرژی شما کمک می کند. کیوی حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به  یک موز است که یک ماده معدنی ضروری می باشد و به کاهش فشار خون کمک می کند. آن همچنین خطر ابتلا به سنگ کلیه، پوکی استخوان و سکته مغزی را کاهش می دهد.

کمک به تنفس راحت تر

به طور متوسط بزرگسالان هر روز بیش از ۲۰۰۰۰ بار نفس می کشند. این کار زیادی برای سیستم تنفسی شما است. اما تحقیقات نشان می دهد که کیوی ممکن است به کاهش بار بر روی ریه ها کمک کند. در یک مطالعه، کودکان که پنج تا هفت وعده کیوی یا سایر میوه های مرکبات را در هفته می خوردند، نسبت به کسانی که کمتر از یک وعده در هفته می خورند کمتر خس خس می کنند. همچنین تنگی نفس، خستگی شدید و سرفه شبانه کاهش می یابد.

نکته:

میوه کیوی در تمام طول سال موجود است و می تواند در یخچال شما تا سه هفته ذخیره شود. کمیسیون کیوی کالیفرنیا توصیه می کند که ابتدا کیوی را به دو نیمه یکسان تقسیم کنید. سپس قسمت داخلی را از هر نیمه بردارید و آن را به سالاد و دسر اضافه کنید. پوست کیوی نیز خوراکی است و غنی از فیبر و مواد مغذی می باشد.

منبع: هلو دکتر

دیدگاهتان را بنویسید