مزایای مصرف شیر سویا برای سلامتی بدن


مزایای مصرف شیر سویا برای سلامتی بدن

مزایای مصرف شیر سویا برای سلامتی بدن

سویا یک مواد غذایی عالی است برای سلامتی بدنمان با این حال سویا را می توان به جای گوشت مصرف کرد که دارای زیادی پروتئین است بنابراین برای شما عزیزان در این مقاله از دکتر سه در مورد شیر سویا یک مواد مغذیی برای همه است بحث میکنیم تا ببینید که شیر سویا چه کاربردی را می تواند در سلامتی بدن ایفا نماید

نوشیدنی شیر سویا که از سویا خام ساخته شده است برای کسانی که با لاکتوز مشکل دارد بهترین گزینه مصرف می تواند باشد. اما این تنها دلیلی نیست که شما باید آن را بنوشید. شیر سویا حاوی مواد مغذی مفید است که به شما مزایای سلامتی فراوانی به همراه دارد، به شرطی که شما به سویا حساسیت نداشته باشید.

مزایای سلامتی شیر ​​سویا

کاهش فشار خون و درمان فشار خون بالا

شیر سویا میزان فشار خون بالا را با کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کاهش می دهد. مصرف هر روز شیر سویا باعث دفع ادرار یک فلاونوئید خاص می شود که این امر باعث کاهش فشار خون می شود. شیر سویا همچنین برای افراد دیابتی مبتلا به بیماری های کلیوی (نفروپاتی) با کنترل فشار خون بهتر کمک می کند. حاوی مقادیر بسیار خوبی از پلی فنل ها است که ممکن است قابلیت زیست پذیری اکسید نیتریک را افزایش داده و در نتیجه فشار خون را تحت تاثیر قرار دهد.

درمان دیابت نوع ۲

شیر سویا با توجه به مقدار بالای کلسیم و کم چربی، گزینه ای مناسب برای برنامه غذای دیابتی شما است. آن با کاهش کلسترول و جلوگیری از مسائل قلبی عروقی به بیماران دیابتی کمک می کند. اثرات آن بر میزان چربی در درمان دیابت نشان داده شده است.

کاهش وزن را تسریع می کند

فیبر در شیر سویا تأثیر قابل توجهی بر شاخص توده بدنی، سطح کلسترول LDL و وزن بدن دارد که در درمان چاقی، فشار خون بالا و سطوح چربی اضافی مفید است. هنگامی که با رژیم غذایی کم چربی ترکیب می شود، پروتئین سویا وزن را کاهش می دهد اما توده عضلانی را در افراد چاق حفظ می کند.

بهبود سلامت قلب و عروق

به گفتهUSFDA، سویا یکی از محصولاتی است که سطح کلسترول را در بدن کاهش می دهد و از بیماری های مرتبط با قلب جلوگیری می کند. محصولات سویا مانند شیر سویا موجب بهبود سطح چربی خون می شوند و خطر بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهند، به خصوص در افرادی که کلسترول بالا دارند. سطوح بالای چربی های غیر اشباع شده، ویتامین ها، فیبر و مواد معدنی و چربی های اشباع کم به حفظ سلامت قلب شما کمک می کنند. شیر سویا واکنش های عروقی را بهبود می بخشد و قلب شما را تقویت می کند.

جلوگیری از پوکی استخوان

پوسته غنی شده با کلسیم می تواند پوکی استخوان را کاهش دهد. حدود ۲۴۰ میلی لیتر شیر سویا طبیعی حدود ۳۱ میلی گرم کلسیم دارد، در حالی که شیر سویا غنی شده با کلسیم حدود ۲۱۰ میلی گرم کلسیم دارد.

درمان مشکلات پوستی

رژیم غذایی حاوی محصولات سویا احتمال بروز آکنه را کاهش می دهد و سویا به خودی خود، یکی از مواد تشکیل دهنده ای است که برای درمان مسائل پوستی مانند هیپرپیگمانتاسیون، که باعث تیره  شدن پوست می گردد، استفاده می شود. محصولات سویا می توانند منافع ضد پیری را برای سلامتی و پوست شما داشته باشند. به تازگی یک ترکیب سویا به عنوان عامل موثر ضد پیری شناخته شده است و شیر سویا تخمیر شده، دارای خواص ضد پیری است.

افزایش شادابی موها

نوشیدن شیر سویا تأثیر متوسطی بر ظاهر موها و قابلیت کنترل آن ها دارد. با این حال، مصرف شیر سویا با استفاده از محصولات موضعی حاوی سویا می تواند نتایج بهتری را فراهم کند.

کمک به عدم تحمل لاکتوز

همانطور که قبلا ذکر شد، شیر سویا یک جایگزین بسیار خوب برای افرادی است که از عدم تحمل لاکتوز برخوردارند. این شامل مقدار خوبی کلسیم و مقدار کم چربی است. اما اگر به شیر گاو حساسیت دارید، گزینه مناسبی برای شما است.

همه این مزایا برای مردان و زنان کار می کنند. با این حال، برخی از مزایای منحصر به فرد نیز  دارد:

اثرات شیر ​​سویا در مردان

مصرف شیر سویا در مقادیر زیاد (بیش از یک بار در روز) باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان می شود. مصرف ۴۰۰ میلی لیتر شیر سویا روزانه باعث کاهش میزان ادرن در مردان می شود که ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.  یک مطالعه نشان داد مردانی که مقدار بالایی از شیر سویا مصرف می کنند، دارای غلظت پایین اسپرم هستند. با این حال، هنوز هیچ اطلاعات قانع کننده ای در مورد نگرانی های مربوط به کیفیت پایین تر اسپرم ناشی از شیر سویا وجود ندارد.

اثرات شیر ​​سویا بر روی زنان

اگر چه تحقیقات متناقض زیادی در این زمینه انجام شده است، اخیرا مطالعات نشان می دهد شیر سویا در درمان سرطان پستان مفید است و مانع از درمان سرطان نمی شود. اما بیشتر مطالعات به این نتیجه رسیده اند که مصرف سویا باید در سطوح رژیم های غذایی آسیا (بیش از یک بار در روز) باشد تا خطر جدی کاهش یابد.

منبع: هلو دکتر

دیدگاهتان را بنویسید