مزایا و فواید مصرف هندوانه برای سلامتی بدن


مزایا و فواید مصرف هندوانه برای سلامتی بدن

مزایا و فواید مصرف هندوانه برای سلامتی بدن

با توجه به این که به سوی گرمی هوا میرویم و در فصل بهار و تابستان بسیار از هندوانه در خانه ها می توان یافت کرد اما ما میخواهیم در این مقاله از دکتر سه در مورد فواید مصرف هندوانه توضیح دهیم تا کسانی که هندوانه مصرف میکنند بدانند که مزایای مصرف آن برای بدن چیست با ما همراه باشید

بر این باور هستند که هندوانه بیشتر آب است این درست که هندوانه از 92درصد آب تشکیل شده است. آب دار بودن هندوانه علاوه بر کمک به آبرسانی بدن، پر از مواد مغذی و خوشمزه می باشد. اعتقاد بر این است که هندوانه شیرین، آبدار قرمز و صورتی در کویر Kalahari  در آفریقا برای اولین بار کشت شده است. اولین برداشت محصول هندوانه ثبت شده در هیرئوژلیف های مصری، حدود ۵۰۰۰ سال پیش است. چین در حال حاضر بزرگترین تولید کننده هندوانه در جهان است. ایالات متحده در تولید هندوانه در سطح پنجم جهان قرار دارد. فلوریدا، تگزاس، کالیفرنیا، جورجیا و آریزونا بیشترین میزان هندوانه را در سراسر کشور تولید می کنند.

اطلاعات تغذیه در مورد ۱۵۰ گرم هندوانه

  • کالری – ۴۶
  • کل چربی – ۰ گرم
  • کلسترول – ۰ میلی گرم
  • سدیم – ۲ میلی گرم
  • کربوهیدرات کل – ۱۲ گرم
  • فیبر غذایی – ۱ گرم
  • شکر – ۱۰ گرم
  • پروتئین – ۱ گرم
  • ویتامین A – 18٪ از RDI
  • ویتامین – ۲۱٪ C از RDI
  • کلسیم – ۱٪ RDI
  • آهن – ۲٪ RDI
  • منیزیم – ۴٪ RDI
  • پتاسیم – ۵٪ RDI

همانطور که در بالا گفته شد ۹۲٪ هندوانه آب است، اما مقدار زیادی ارزش غذایی دارد. آن حاوی مقادیر سالم ویتامین A و C و همچنین آنتی اکسیدان های مفید و اسید آمینه است. همه این ها در حالی است که هندوانه ها میوه ای کم کالری و بدون چربی هستند. اجازه دهید نگاهی به مزایای خاص سلامتی هندوانه بیندازیم.

هندوانه معده را پر می کند

در مورد یک غذای کاملا طبیعی برای بدن مجددا فکر کنید، مخصوصا اگر احساس کنید که شما نیاز به شکر و ویتامین ها در کنار آب دارید. میزان آب هندوانه بسیار نزدیک به ۱۰۰٪ است، اما مهمتر از همه، آن پر از الکترولیت های مفید است. در حالی که آب آشامیدنی مهمترین راه برای نگهداری از هیدراته ماندن بدن است، خوردن غذاهای با محتوای آب بالا نیز می تواند به این کار کمک کند. از آنجایی که هندوانه نیز دارای فیبر است، می تواند شما را هیدراته کند و احساس سیر بودن را در شما ایجاد کند. این بدان معنی است که شما غذای مناسب با کالری کم می خورید. الکترولیت موجود در هندوانه حتی ممکن است به جلوگیری از گرمازدگی کمک کند.

ترویج هضم سالم

هندوانه حاوی مقدار کمی فیبر و مقدار زیادی آب است که برای عملکرد هضم سالم مهم است. این ترکیب حرکات روده شما را به طور منظم نگه می دارد. آب کمک می کند غذا و زباله ها را از طریق دستگاه گوارش حرکت دهید و فیبر مقدار زیادی مدفوع را برای شما فراهم می کند.

میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر و آب می توانند حرکات منظم روده را تقویت کنند.

حفظ سلامت قلب

مطالعه حیوانی که توسط دانشگاه پردو و دانشگاه کنتاکی در سال ۲۰۱۲ انجام شد، دریافت که هندوانه ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد. این مطالعه برای بررسی نقش سیترولین، ترکیباتی که در هندوانه یافت می شوند، انجام شد. محققان نتیجه گرفتند که اسید آمینه ممکن است نقش مهمی در ارتقاء سلامت قلب و عروق داشته باشد.

کاهش درد عضلانی

اسید آمینه اسید سیترالین در هندوانه ممکن است به بهبود درد عضله کمک کند. مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ در مورد قابلیت دسترسی بیولوژیک اسید آمینه با مصرف میوه ها انجام شد که تعدادی ورزشکار در آن به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول آب هندوانه قبل از تمرین مصرف کردند. گروه دوم آب هندوانه با سیترولینا مصرف کردند و گروه سوم یک نوشیدنی مستقیم سیترولین را دریافت کرد. هر دو گروه که نوشیدنی آب هندوانه را دریافت کردند پس از ۲۴ ساعت، ضربان قلب و درد عضلاتشان کاهش یافت. جالب توجه است که آنها از مصرف سیترولین به تنهایی موثرتر بودند. محققان معتقدند جذب سیترولین در هنگام مصرف به عنوان بخشی از هندوانه موثرتر است.

مفید برای سلامت چشم

لیکوپن در هندوانه کمک می کند تا خطر آسیب اکسیداتیو و التهاب کاهش یابد. لیکوپن نیز در قسمت های چشم یافت می شود. مصرف لیکوپن از طریق هندوانه ممكن است از دژنراسیون ماكولا مرتبط با پیری جلوگیری کند. همچنین ممکن است از بدتر شدن دژنراسیون ماکولار مربوط به سن جلوگیری کند. این بیماری توسط نازک شدن یک لایه ماکولا از شبکیه ایجاد می شود که باعث کاهش تدریجی بینایی می شود.

منبع: هلو دکتر

دیدگاهتان را بنویسید