نحوه صحیح پیشگیری از بیماری سرطان پروستات

نحوه صحیح پیشگیری از بیماری سرطان پروستات


بیماری سرطان پروستات: بیماری های امروزه، بیماری های متنوعی هستند که هر کدام تاثیر خاصی بر بدن می گذارد و قسمت خاصی از بدن را مورد هدف قرار می دهد. برخی بیماری ها اکثرا در زنان اتفاق می افتند و برخی دیگر نیز بیشتر در مردان خود را بروز می دهند. یکی از این بیماری ها، بیماری سرطان پروستات است که مردان زیادی مخصوصا در سنین بالا با آن دست و پنجه نرم می کنند. معمولا راه اثبات شده ای برای پیشگیری از بیماری سرطان پروستات وجود ندارد ولی برخی روش ها، شما را در این مسیر کمک خواهد کرد. یکی از روش های عالی، استفاده از یک برنامه غذایی صحیح و در کنار آن ورزش کردن به صورت منظم است.

نحوه صحیح پیشگیری از بیماری سرطان پروستات

راه مطمئن برای جلوگیری از سرطان پروستات وجود ندارد. نتایج مطالعات اغلب با یکدیگر در تضاد هستند و اغلب مطالعات به طور قطعی ثابت نمی کنند که آیا چیزی از سرطان پروستات جلوگیری می کند. در نتیجه، هیچ روش مشخصی برای جلوگیری از سرطان پروستات وجود ندارد. به طور کلی، پزشکان توصیه می کنند که مردانی که به طور متوسط در ریسک ابتلا به بیماری سرطان پروستات هستند، انتخاب هایی را انجام دهند که به سلامت کلی آنها کمک می کند، اگر علاقه مند به پیشگیری از این بیماری هستند.

برنامه غذایی سالم

شواهدی وجود دارد که انتخاب یک رژیم غذایی سالم که کم چرب و پر از میوه ها و سبزیجات است ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات منجر شود، اگرچه این مشخص نیست. اگر می خواهید خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهید، در نظر بگیرید که: رژیم کم چرب را انتخاب کنید. غذاهایی که حاوی چربی هستند شامل گوشت، آجیل، روغن و محصولات لبنی مانند شیر و پنیر است.

در برخی مطالعات، خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که بیشترین مقدار چربی در هر روز را مصرف میکنند، افزایش می یابد. در حالی که این ارتباط نشان می دهد که چربی بیش از حد سبب سرطان پروستات می شود، کاهش میزان چربی که هر روز مصرف می کنید، دارای مزیت های دیگر اثبات شده است، مانند کمک به کنترل وزن و کمک به سلامت قلب شما.

برای کاهش میزان چربی که هر روز مصرف می کنید، غذاهای چرب را محدود کنید یا انواع کم چرب را انتخاب کنید. به عنوان مثال، کاهش میزان چربی را که هنگام پخت غذا به غذاها اضافه می کنید، گوشت کمتری مصرف کنید و محصولات لبنی کم چربی یا کم چربی را انتخاب کنید.

استفاده از چربی گیاهی

در مطالعاتی که در مورد مصرف چربی و خطر ابتلا به بیماری سرطان پروستات مشاهده شد، چربی های حیوانات به احتمال زیاد به افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط بودند. محصولات حیوانی که حاوی چربی هستند عبارتند از گوشت و کره.

شما میتوانید به جای چربی های حیوانی از چربی های گیاهی استفاده کنید. به عنوان مثال، از روغن زیتون به جای کره استفاده نمایید. به جای پنیر، آجیل یا دانه را بر روی سالاد خود بپاشید.

نحوه صحیح پیشگیری از بیماری سرطان پروستات

مقدار میوه ها و سبزیجات که هر روز مصرف می کنید را افزایش دهید. میوه ها و سبزیجات پر از ویتامین ها و مواد مغذی هستند که تصور میشود خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهند، هرچند تحقیقات نشان می دهد که هیچ گونه مواد مغذی خاصی برای کاهش خطر شما تضمین شده است. خوردن میوه ها و سبزیجات بیشتر سبب می شود که شما برای غذاهای دیگر مانند غذاهای پر چربی اشتهای کمتری داشته باشید.

شما میتوانید مقدار میوه ها و سبزیجات که هر روز می خورید با اضافه کردن یک غذای اضافی از یک میوه یا سبزی به هر وعده غذایی افزایش دهید. خوردن میوه ها و سبزیجات را به عنوان تنقلات در نظر بگیرید.

مصرف ماهی

ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی تن و شاه ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، نوعی اسید چرب است که با خطر کاهش سرطان پروستات ارتباط دارد. اگر ماهی را در حال حاضر ن استفاده نمیکنید، ممکن است در نظر بگیرید که آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. راه دیگر برای اضافه کردن امگا ۳ به رژیم غذایی شما، خوردن کتان است.

مقدار محصولات لبنی که هر روز مصرف می کنید را کاهش دهید. در مطالعات، افرادی که بیشترین فراورده های لبنی – مانند شیر، پنیر و ماست خوردند – هر روز بیشترین خطر ابتلا به سرطان پروستات را داشتند. اما نتایج مطالعات با هم ترکیب شده اند و احتمال دارد که این بیماری ارتباط کمی با محصولات لبنی داشته باشد.

کنترل وزن

در مردانی که چاق هستند، یعنی دارای شاخص توده بدنی (BMI) 30 یا بالاتر، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش یابد. اگر شما اضافه وزن دارید یا چاق هستید، به کاهش وزن خود روی آورید. شما می توانید این کار را با کاهش تعداد کالری که هر روز می خورید و میزان تمریناتی که انجام می دهید، مدیریت نمایید. اگر وزن سالم داشته باشید، آن را با تمرینات ورزشی بیشتر در روزهای هفته و انتخاب یک رژیم غذایی سالم که در میوه ها، سبزیجات و دانه های غنی است، حفظ کنید.

 

منبع: هلودکتر

دیدگاهتان را بنویسید