یوگا و مزایای انجام تمرینات آن برای سلامت جسمی و روانی


یوگا و مزایای انجام تمرینات آن برای سلامت جسمی و روانی

یوگا ورزشی جسمی و روانی (فکری) می‌باشد که در شبه قارهٔ هند و توسط هندوها به وجود آمده‌است.ریشه یابی دقیق این ورزش که توسط چه شخصی و دقیقاً چگونه بوجود آمده کمابیش ناممکن است. چرا که تاریخ شکل گیری یوگا به سالهای بسیار دور برمی گردد.یوگا در کشورهای پیشرفته بسیار حائز اهمیت است و بین مردم جا باز کرده است روش هایی که یوگا می تواند داشته باشد را برای شما شرح میدهیم تا ذهن و روان خود را ارام سازید

در این مطلب از مزایای یوگا و تاثیر آن در جسم و روان خواهیم گفت.

یوگا و مزایای انجام تمرینات آن برای سلامت جسمی و روانی

تقویت استخوان ها، عضلات و مفاصل شما

  • مزایای فیزیکی این ورزش بی شمار است. بدن شما را قوی نگه می دارد، زیرا تمام ماهیچه های بدن شما را به کار می گیرد تا تعادل را حفظ کنید. موقعیت های مختلف این ورزش پاها، دست ها، شکم، پشت و شانه ها را تقویت می کند.
  • تمرینات کششی و تنفسی انعطاف پذیری شما را بهبود می بخشد، به مفاصل، تاندون ها و عضلات کمک می کند. افراد مبتلا به آرتروز یا آرتریت روماتوئید، با انجام تمرینات، بهبود قابل ملاحظه ای در سفتی، درد و سایر علائم آرتریت مشاهده می کنند.
  • استقامت شما را بهبود می بخشد، به ویژه در مواردی که ورزش های آن مانند اشتونگا، قدرت، وینیاسا و یوگا بیکامام را انجام دهید. این تمرینات یوگا باعث تمرین شدید قلب و عروق می شود.
  •  می تواند درد مزمن پشت و گردن را از بین ببرد، از آنجایی که حالت ها و موقعیت های کششی آرام عضلات پشت و گردن شما را تقویت می کند.
  • اغلب برای کمک به بهبود زخم های مختلف، از جمله آسیب های حرکات تکراری، آسیب های زانو و کمر، کشیده شدن همسترینگ، حتی سوختگی های جزئی پوست تجویز می شود. البته، قبل از استفاده از یوگا به عنوان یک درمان برای هر آسیب، باید با پزشک خود مشورت کنید.
  • یک ورزش عالی است که می تواند تراکم استخوان شما را بهبود بخشد. این امر به ویژه برای زنان نزدیک به یائسگی مفید است، زیرا یوگا می تواند به کاهش پوکی و یا نازک شدن استخوان کمک کند.

مزایای یوگا برای سیستم قلب و عروق

  • فرم های این ورزش فشار خون شما را کاهش می دهند، زیرا هنگامی که تمرکز خود را بر تنفس می گذارید خون را به طور مساوی در بدن شما پخش می کند.
  • افراد مبتلا به فشار خون بالا می توانند از مزایای یوگا به شدت بهره ببرند، زیرا یوگا هاتا می تواند ضربان قلب و فشار خون شما را کاهش دهد. بسیاری از تمرین کنندگان ادعا میکنند که آن کلسترول را نیز کاهش داده است.
  • قدرت، یک فرم عالی از تهویه قلبی است که ماهیچه ها را در حالی که خون و اکسیژن را در بدن شما نگه می دارد، تقویت می کند.

مزایای یوگا بر سلامت روان

  • این ورزش به فرد آرامش می بخشد و این یک شکل موثر درمان روانشناختی است. یوگا اضطراب و استرس را کاهش می دهد و موجب سلامت بهتر خلق و خوی و تمرکز بیشتر در طول روز می شود. یوگا برای کمک به درمان انواع مختلف اختلالات عاطفی و روانی، از جمله اضطراب حاد، افسردگی و نوسانات ایجاد شده است.
  • حتی کودکان می توانند از آن بهره مند شوند. کودکان مبتلا به اختلال عدم تمرکز و بیش فعالی می توانند یاد بگیرند که با استفاده از تمرینات تنفسی یوگا آن را کنترل کنند.
  • از آنجا که این ورزش نوعی مدیتیشن است، این امر منجر به آرامش درونی می شود که مزایای سلامتی فراوانی دارد.
  • یوگا برای کمک به قربانیان شکنجه یا سایر ضایعات جسمی و روحی مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای یوگا در سایر شرایط بهداشتی

  • سردرد مکرر دارید؟ می تواند شما را از سردرد، تنش و میگرن خلاص کند. زیرا این ورزش خون و اکسیژن را به سر شما هدایت می کند که اغلب می تواند از شروع سردرد جلوگیری کند.
  • تمرین آن به شما کمک می کند آنتی اکسیدان ها را در سراسر بدن افزایش دهید، که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سریع بیماری یا آسیب می شود.
  • همچنین می تواند به کاهش و حفظ وزن سالم در زندگی کمک کند. تمرینات قدرتی یوگا کالری را می سوزاند و باعث کاهش وزن می شود.
  • بسیاری از زنان که در معرض یائسگی قرار می گیرند، شروع به تمرین آن می کنند.

مزایای یوگا در زندگی روزمره

  • یوگا می تواند به درمان بی خوابی کمک کند، زیرا تمرین یوگا به طور منظم موجب خواب بهتر و عمیق تر می شود.
  •  می تواند به کاهش خستگی کمک کند و انرژی فرد را در طول روز حفظ کند.
  •  یک درمان مؤثر برای انواع بیماری های خودایمنی است زیرا می تواند نشانه های این بیماری ها نظیر گرفتگی ها، ناراحتی، خستگی و ضعف را کاهش دهد.

در نهایت تمرین منظم یوگا مزایای متعدد و قابل توجهی را برای سلامتی شما ایجاد می کند.

منبع: هلو دکتر

دیدگاهتان را بنویسید